Ahogy megígértem

 2010.05.27. 15:10

Az alpolgármester válaszai a lemondásra való felszólításra a közmeghallgatás jegyzőkönyvéből:

„Az önkormányzati törvény a polgármesterek munkájának segítésére létrehozta az alpolgármester tisztséget. Szó szerint így szól a törvény: A képviselő-testület a saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással a képviselő-testület megbízatásának időtartamára, a polgármester helyettesítésére, munkájának a segítésére alpolgármestert választ. Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait. A polgármesteri munkát helyettesítés nélkül rendkívül nehéz végezni. Gyakran előfordul, hogy egyszerre két helyen kellene lennem. Hasonló problémát vetnek fel a hivatalos utak is, amelyek alatt a helyettesítést biztosítani kell. A törvénynek nem csak a szövegéből, de szelleméből is következik, hogy a polgármester és helyettese között bizalmi viszonynak kell fennállnia, valamint az is, hogy a közvetlenül választott polgármesternek olyan alpolgármesterre van szüksége, akiben feltétlenül megbízik. A munkakapcsolat működésének a polgármester oldaláról ez nélkülözhetetlen feltétele. Közel négy évvel ezelőtt teljes bizalommal Horváth Lászlót jelöltem alpolgármesternek, sajnos azonban a tegnapi nappal ez a bizalom részemről teljes mértékben elveszett. Az alpolgármester úr - ezt tegnap testületi ülésen is elismerte - legalább szombaton tudomást szerzett arról, hogy a Keresztelő Szent János Iskolát lezárták a diákok és a tanárok előtt. Erről engem, mint a város polgármesterét - saját bevallása szerint teljesen tudatosan - nem tájékoztatott. Magam egy TV társaságtól értesültem az ügyről vasárnap délben. Ezek után tudtam összehívni a rendkívüli testületi ülést, ahol egyhangú határozatokat hoztunk az iskola védelmében, tudtam konzultálni a katasztrófavédelemmel, a rendőrséggel és az érintett felekkel. Ezt a magatartást teljes mértékben elfogadhatatlannak tartom. Ugyan a tavalyi évben is előfordult az, hogy a szeméttelep rekultivációját illető felhatalmazásomat írásban tagadta meg, azóta más megbízást nem is adtam neki. A tegnapi nappal azonban úgy gondolom végképp túllépett egy határt, ami már az önkormányzat működését is fenyegeti. Minderre semmilyen személyes ambíció nem adhat felmentést, ezért a legnagyobb tisztelettel ezennel megkérem az alpolgármester urat, hogy önként mondjon le tisztségéről, ezzel megteremtve számomra és Zsámbék város számára a normális működés lehetőségét.”

Ez egy felkérés volt, amire nem kell most válaszolnia alpolgármester úrnak, ezt később is megteheti. Amennyiben nem kíván alpolgármester úr most szólni, úgy megadom a kérdéseknek a lehetőséget.

 

Horváth László: A hétvége eseményeire visszatérve. Valóban szombaton értesültem arról, hogy az iskola környékén baj van, de a fenntartó - konkrétan Márton atya - kérésre a polgármestert nem tájékoztattam erről. Ugyanis azt kérte, hogy hadd intézzék ezt el saját hatáskörben, mivel szerinte - a polgármester úr - mondjuk úgy- nem az ő szekerüket tolja, hanem a másik félét. A másik dolog. A normális működésről csak annyit - és erről kb. egy éve erről készült egy beadvány, csak még nem adtam be, mert van bennem egy jóhiszeműség, vagy naivság - hogy legalább négyszer volt polgármester úr az elmúlt egy évben külföldön úgy, hogy előtte egy halvány szóval sem említette, hogy Ő nem fog Zsámbékon tartózkodni. Amivel szerintem, sokkal, de sokkal nagyobb veszélybe sodorta az önkormányzat normális működését, hiszen én nem vagyok főállású alpolgármester, ha szabadságra megyek, vagy bárhova elutazom, mert nem tudok róla, hogy ő sem tartózkodik Zsámbékon, akkor nincs, aki aláírjon, mert én lennék a helyettesítő személy. Erről egyébként a Közigazgatási Hivataltól kértem állásfoglalást. Ehhez hozzátartozik az is, hogy a Közigazgatási Hivatal szerint az is törvénytelen, hogy a polgármester szabadsága alatt bejárkál a hivatalba és aláírásokat tesz meg. Konkrétan az alpolgármester helyettesítési jogát sérti vele. Egyébként az, hogy a szombati napon kb. 40 hívást kaptam szülőktől az iskola körüli ügyekről, a polgármester meg egyet sem, lehet, hogy el kellene gondolkodni azon, hogy ez miért van. Mekkora a bizalom személyéhez és mekkora a bizalom felém. Ez most igazából nem a kettőnk ügye, hanem az önkormányzaté. A lemondásra való felkérését megfontolom, de most nem mondok se igent, se nemet.

 

Lovas Lajos: Nem is volt más célom ezzel, mint hogy ezt a problémát megoldjuk valahogyan. Mint említettem a tavalyi évben is voltak ezzel problémáim, de ezt nem kívánom tovább ragozni. Arról, hogy miért nem bíztam meg az alpolgármestert a helyettesítéssel: igaz, hogy többször külföldön voltam, de szolgálati úton és távolról is elláttam a feladataimat. Pontosan azért jöttem be szabadságom alatt is helyettesíteni, mert ez a bizalmi viszony nem létezett, és azt gondolom, hogy a bizalmi viszonynak elsősorban a polgármester részéről kell léteznie. Amikor a törvény úgy szól, hogy az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait, és ennek az alpolgármester láthatóan nem kíván eleget tenni, és ennek hangot is ad, akkor azt gondolom, hogy polgármesterként más választásom nem nagyon volt. Most sincs, viszont szükségem lenne olyan alpolgármesterre, akivel a kölcsönös bizalom fennáll ahhoz, hogy normálisan tudjon működni ez a település. Ezentúl ez nem személyes.

 

Horváth László: Hogy teljesen tisztázzuk a történetet, az, hogy a polgármester úr négy évvel ezelőtt hogyan választott ki engem, mint alpolgármestert, azt azért tudjuk, hogy nem így volt. Nem én voltam első körben kiválasztva. A legutolsó pillanatban, miután a másik célszemély nem lehetett, így kerültem én képbe. Hiszen nem is ismertük egymást gyakorlatilag a választások előtt. Tehát ennyit a bizalomról. A folytatásban pedig azt ismételném el, hogy törvénytelen, tehát nem mérlegelheti - bár ezt a jegyző úr el tudja mondani -, mikor a polgármester szabadsága alatt bejárkál és aláír. Illetve, mivel a katasztrófavédelemi feladatok is a polgármester illetve helyettesítésben az alpolgármester feladatai közé tartoznak, tulajdonképpen a település alapvető működését veszélyeztette. Most nem mennék bele ebbe, majdnem azt mondtam, hogy méltatlan erre a pozícióra. Jegyző urat megkérném, hogy mondjon néhány szót, hogy látja ezt a helyzetet, mennyire törvényes ez a működési forma.

 

Lovas Lajos: A bizalmat illetően, valóban nem az alpolgármester volt az egyetlen jelöltem, viszont a bizalom teljes volt, és működőképesnek is látszott ez a kapcsolat az első két évben egészen tavaly augusztus 20-áig. Tény az, hogy a polgármestert közvetlenül választják, az alpolgármestert pedig a polgármester jelöli, és a képviselő-testület szavaz neki bizalmat. Még annyit, hogy bárki kéri az alpolgármester urat, hogy ne tájékoztasson engem, mint alpolgármester ezt nem teheti meg. Azt, hogy miért nem találtak, és hívtak nem hiszem, hogy a bizalom hiánya lenne. Bár kétségkívül ebben az ügyben személyemmel kapcsolatban többen hangulatot keltettek, és azt a hangulatot keltették, - amit egyébként ezúton is visszautasítok - hogy bármelyik másik félnek a pártján álltam volna az iskola ügyében. Soha nem tettem a Keresztelő Szent János Iskola ellen semmit, a másik fél érdekében hasonlóképpen nem. Egyhangú határozatot hoztunk annak idején az iskola védelmében, aminek a szövegét is én fogalmaztam. Úgy gondolom, nem érdemes a vitát folytatni, annál is inkább, mert nem vita. Én tettem egy kezdeményezést, amelyre az alpolgármester úr válaszolni fog. Kijelentéseit pedig nem minősítem. Ha jegyző úr kíván szólni, nagyon szívesen megadom a szót.

 

Horváth László: A tegnap esti ülésen, polgármester úr az ülés legvégén ehhez hasonló dolgot emlegetett fel, hogy szerinte ez nem volt szép dolog tőlem, majd azonnal bezárta az ülést, most pedig egy lakossági fórumon hozza elő ezt a témát, anélkül, hogy bármikor próbált volna erről beszélni velem. Mondjuk azt, hogy én sem minősítem. A polgármester úr kvázi kiskirályként úgy gondolja, hogy az ő alpolgármestere vagyok, illetve, hogy az ő kegyelméből vagyok alpolgármester. Hát én ezt nem így gondolom. Én azt gondolom, hogy a zsámbéki választópolgárok, illetve a testület és a Jóisten kegyelméből vagyok alpolgármester. Alighanem arról is megfeledkezik, hogy ő pedig nem azért polgármester Zsámbékon, mert bármit tett volna korábban Zsámbékért, hanem azért, mert Fidesz logóval indult 2006-ban, és azt hiszem, ezt mindannyian elfogadhatjuk.

 

Egy választópolgár: Te is azért vagy ott.

 

Horváth László: Ez így van, én ezt tudom, csak én erről nem feledkezem meg.

 

Szűcs Ferencné: A frakciózásra az előző testületből is ráfáztak sajnos.

 

Lovas Lajos: Minden, amit most az alpolgármester elmondott, azt erősíti, hogy továbbra is felszólítom lemondásra, mert így nem lehet dolgozni. Nem én vagyok az ő helyettese, hanem ő az enyém. De sajnálatosan nem tudom ebben a formában elfogadni, mert ez a kapcsolat, nem működik.

 

 

süti beállítások módosítása